29.5.07

Raekallio kommenterar

Med anledning av diskussionen om Matti Raekallios elever 28.5 publicerar jag här Raekallios kommentar:

Hej Wilhelm!

En liten precisering till Dina kommentarer i HBL: som det råkar sig, har jag inte tre utan sex direkta elever i Maj Lind-tävlingen just nu. Dessa är, i alfabetisk ordning: Shih-Wei Chen (Hannover), Roope Gröndahl (Siba, tillsammans med Liisa Pohjola), Gesa Lücker (Hannover), Maria Mazo (Hannover), Uki Ovaskainen (Hannover) och Satu Paavola (Hannover). Dessutom finns det bland deltagarna, som Du sade, några av mina f.d. elever (Nasos, Väisänen, Juurikas) och förstås ännu flera elever från kurser osv. (egentligen de flesta finländarna).

En annan sak: Du skrev ”Hur kom det då sig att både Uki Ovaskainen och Satu Paavola, som båda studerar för pianoprofessor Raekallio i Hannover, hade spanjoren Joan Guinjoans komposition Tempo Breve (2006) på sitt program? Kanske läraren har haft lite för stort inflytande på programvalet eller kanske de bara ville spela samma stycke?“ Orsaken är enkel, och man kan knappast säga att den beror på mitt inflytande. Båda två, Satu och Uki, deltog nyss i samma tävling i Spanien (Premio Jaen), där Uki t.o.m. vann första priset. Guinjoans „Tempo breve“ var det obligatoriska stycket där. Beslutet att inkludera stycket också i Maj Lind-programmet var deras eget, och baserade sig på ren arbetsekonomi – det svåra stycket krävde en enorm instuderingstid, och dom tyckte att det var vettigt att använda det åtminstone en gång till. Jag hade förstås ingenting emot detta, men själva stycket är ingalunda en av mina stora favoriter i pianoliteraturen.

Med vänlig hälsning
Matti Raekallio

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem