Hur ser det ut inför finalen?
På onsdag och torsdag spelar de sex finalisterna med Helsingfors stadsorkester under ledning av Leif Segerstam. Orkesterfinalen i Finlandiahuset väntas bli den avgörande för vem som vinner i år. Hur ser det ut inför den stora finalen? Yoonjung Han, Violetta Khachikian och Roope Gröndahl spelar på onsdag kl. 19. Irina Zahharenkova, Marko Mustonen och Sofya Gulyak spelar på torsdag kl. 19.
Yoonjung Han
Ålder: 22 år
Utbildning: Studerar vid ungdomsutbildningen på Juilliard i New York och vid Curtis Institute of Music, en skola för ”exceptionellt begåvade”.
Ton & teknik: Mustig, kraftig, djup ton. Trycker ner tangenterna ända ner. Bastant pianist.
I semifinalen: Överraskade med Busonis överromantiserade arrangemang av Bachs Chaconne. Snyggt med Sibelius’ trädsvit.
Som kammarmusiker: Mycket erfaren. Ser på de andra, följer med dem och andas med dem. Hon visade framfötterna i Brahms trio i söndags.
I finalen: En virtuos men omsorgsfull tolkning av Liszts pianokonsert nr. 1 väntar. Hennes fortissimo fyller hela Finlandiahuset.
Violetta Khachikian
Ålder: 24 år
Utbildning: Adept från Rimskij-Korsakov-konservatoriet i St. Petersburg där hon alltjämt studerar.
Ton & teknik: Rik klang på starkare sidan. Melodistämman klingar tydligt och klart. Klangen var dock ställvis grumlig i söndags.
I semifinalen: Virtuosa piruetter av Tjajkovskij och Rachmaninov-Kreisler. Bra taktik med programvalet.
Som kammarmusiker: Ställvis ganska framträdande. Det fungerade okej, men hon är mera njutbar som solist.
I finalen: Spelar Saint-Saëns lättlyssnade pianokonsert nr. 2 i g-moll. Hon kan säkert bemästra också de svåraste utmaningarna och övertyga publik och domare.
Roope Gröndahl
Ålder: 17 år
Utbildning: Studerat vid Helsingfors konservatorium. Spelar numera vid Sibelius-Akademins ungdomsutbildning för Liisa Pohjola och Matti Raekallio.
Ton & teknik: Bra grundton som passar bra för rysk 1900-talsmusik. Pianissimot kan bli ännu känsligare och nyanserna flera.
I semifinalen: Var ännu bättre än i första omgången, säker på sin sak. Snyggt framförande av Bergs och Prokofjevs sonater.
Som kammarmusiker: Tolkningen av Sjostakovitj pianotrio var bra, större variationer i dynamik hade varit önskvärda.
I finalen: En säker och kraftig tolkning av Tjajkovskijs B-durkonsert väntar, kryddad med en ung mans fräschör.
Irina Zahharenkova
Ålder: 31 år
Utbildning: Studerat cembalo för Lilian Semper och piano för Maris Valk-Falk vid Eesti Muusikaakadeemia. Kom som utbyteselev till Sibelius-Akademin 2002, blev sedan ordinarie elev för Hui-Ying Liu-Tawastjerna.
Ton & teknik: Bra kontroll över flygelns register. Bra pianonyanser, lite kantig ton i fortet. Lättare anslag än Yoonjung Han.
I semifinalen: Känslig och drömsk tolkning av Sibelius’ två impromptun. Stilfull tolkning av Scarlattis sonat.
Som kammarmusiker: Finslipad. Lika bra i för- som i bakgrunden. Ryskt påbrå kändes i Sjostakovitjtolkningen.
I finalen: En lyrisk tolkning av Chopins pianokonsert väntar.
Marko Mustonen
Ålder: 23 år
Utbildning: Inledde studierna som fyraåring. Spelar numera för Teppo Koivisto och Erik T. Tawastjerna. Mästarkurser bl.a. för Andras Schiff.
Ton & teknik: När han är ensam är klangen riklig och skön, i söndags var den mera dämpad.
I semifinalen: Valet av Sibelius’ Kyläkirkko opus 103 nr. 1 satt bra. Visade sig som säker pianist med smakfulla tolkningar.
Som kammarmusiker: Ravels pianotrio var utmanande, men njutbar. Bra balans mellan piano och sråkar.
I finalen: Mustonen är en jämstark musiker och spelar troligtvis med säker hand och utan risker. Hans tolkning av Tjajkovskijs pianokonsert är säkert genomtänkt.
Sofya Gulyak
Ålder: 27 år
Utbildning: Skolad vid konservatoriet i Kazan i Ryssland. Studerar numera vid pianoakademin i Imola i Italien för Boris Petrushansky.
Ton & teknik: Virtuos teknik med galanta löpningar. Bärande, solistisk ton.
I semifinalen: Gjorde en säregen Mozarttolkning, satte sig in i verket. En del toner föll bort, men alla som kom med var välspelade.
Som kammarmusiker: Rusade iväg i egen takt och körde sitt eget race innan hon hejdades av de andra. Hon är bättre som solist.
I finalen: En rysk, virtuos tolkning av Rachmaninovs tredje pianokonsert väntar. Varnas för kalla kårar.
Foto: Heikki Tuuli
På onsdag och torsdag spelar de sex finalisterna med Helsingfors stadsorkester under ledning av Leif Segerstam. Orkesterfinalen i Finlandiahuset väntas bli den avgörande för vem som vinner i år. Hur ser det ut inför den stora finalen? Yoonjung Han, Violetta Khachikian och Roope Gröndahl spelar på onsdag kl. 19. Irina Zahharenkova, Marko Mustonen och Sofya Gulyak spelar på torsdag kl. 19.
Yoonjung Han
Ålder: 22 år
Utbildning: Studerar vid ungdomsutbildningen på Juilliard i New York och vid Curtis Institute of Music, en skola för ”exceptionellt begåvade”.
Ton & teknik: Mustig, kraftig, djup ton. Trycker ner tangenterna ända ner. Bastant pianist.
I semifinalen: Överraskade med Busonis överromantiserade arrangemang av Bachs Chaconne. Snyggt med Sibelius’ trädsvit.
Som kammarmusiker: Mycket erfaren. Ser på de andra, följer med dem och andas med dem. Hon visade framfötterna i Brahms trio i söndags.
I finalen: En virtuos men omsorgsfull tolkning av Liszts pianokonsert nr. 1 väntar. Hennes fortissimo fyller hela Finlandiahuset.
Violetta Khachikian
Ålder: 24 år
Utbildning: Adept från Rimskij-Korsakov-konservatoriet i St. Petersburg där hon alltjämt studerar.
Ton & teknik: Rik klang på starkare sidan. Melodistämman klingar tydligt och klart. Klangen var dock ställvis grumlig i söndags.
I semifinalen: Virtuosa piruetter av Tjajkovskij och Rachmaninov-Kreisler. Bra taktik med programvalet.
Som kammarmusiker: Ställvis ganska framträdande. Det fungerade okej, men hon är mera njutbar som solist.
I finalen: Spelar Saint-Saëns lättlyssnade pianokonsert nr. 2 i g-moll. Hon kan säkert bemästra också de svåraste utmaningarna och övertyga publik och domare.
Roope Gröndahl
Ålder: 17 år
Utbildning: Studerat vid Helsingfors konservatorium. Spelar numera vid Sibelius-Akademins ungdomsutbildning för Liisa Pohjola och Matti Raekallio.
Ton & teknik: Bra grundton som passar bra för rysk 1900-talsmusik. Pianissimot kan bli ännu känsligare och nyanserna flera.
I semifinalen: Var ännu bättre än i första omgången, säker på sin sak. Snyggt framförande av Bergs och Prokofjevs sonater.
Som kammarmusiker: Tolkningen av Sjostakovitj pianotrio var bra, större variationer i dynamik hade varit önskvärda.
I finalen: En säker och kraftig tolkning av Tjajkovskijs B-durkonsert väntar, kryddad med en ung mans fräschör.
Irina Zahharenkova
Ålder: 31 år
Utbildning: Studerat cembalo för Lilian Semper och piano för Maris Valk-Falk vid Eesti Muusikaakadeemia. Kom som utbyteselev till Sibelius-Akademin 2002, blev sedan ordinarie elev för Hui-Ying Liu-Tawastjerna.
Ton & teknik: Bra kontroll över flygelns register. Bra pianonyanser, lite kantig ton i fortet. Lättare anslag än Yoonjung Han.
I semifinalen: Känslig och drömsk tolkning av Sibelius’ två impromptun. Stilfull tolkning av Scarlattis sonat.
Som kammarmusiker: Finslipad. Lika bra i för- som i bakgrunden. Ryskt påbrå kändes i Sjostakovitjtolkningen.
I finalen: En lyrisk tolkning av Chopins pianokonsert väntar.
Marko Mustonen
Ålder: 23 år
Utbildning: Inledde studierna som fyraåring. Spelar numera för Teppo Koivisto och Erik T. Tawastjerna. Mästarkurser bl.a. för Andras Schiff.
Ton & teknik: När han är ensam är klangen riklig och skön, i söndags var den mera dämpad.
I semifinalen: Valet av Sibelius’ Kyläkirkko opus 103 nr. 1 satt bra. Visade sig som säker pianist med smakfulla tolkningar.
Som kammarmusiker: Ravels pianotrio var utmanande, men njutbar. Bra balans mellan piano och sråkar.
I finalen: Mustonen är en jämstark musiker och spelar troligtvis med säker hand och utan risker. Hans tolkning av Tjajkovskijs pianokonsert är säkert genomtänkt.
Sofya Gulyak
Ålder: 27 år
Utbildning: Skolad vid konservatoriet i Kazan i Ryssland. Studerar numera vid pianoakademin i Imola i Italien för Boris Petrushansky.
Ton & teknik: Virtuos teknik med galanta löpningar. Bärande, solistisk ton.
I semifinalen: Gjorde en säregen Mozarttolkning, satte sig in i verket. En del toner föll bort, men alla som kom med var välspelade.
Som kammarmusiker: Rusade iväg i egen takt och körde sitt eget race innan hon hejdades av de andra. Hon är bättre som solist.
I finalen: En rysk, virtuos tolkning av Rachmaninovs tredje pianokonsert väntar. Varnas för kalla kårar.
Foto: Heikki Tuuli
0 Kommentarer:
Skicka en kommentar
<< Hem