3.6.07

Solister och kammarmusiker

Ännu tre finalister spelade sina kammarmusikstycken i kväll och sydkoreanska Yoonjung Han bjöd på hela kvällens starkaste bidrag. Yoonjung Han tittar på de andra, hon följer med dem och andas med dem. Hon spelar rytmiskt och distinkt och har ett temperament som passar utmärkt för Brahms. Här finns både känslosvall och ro – och just så här kan en bra Brahms låta. Då känns det aldrig trist, aldrig långtråkigt, innerligt medryckande i stället. Det märktes också på medmusikanterna Annemarie Åström och Markus Hohti att även de inspirerades!

Sjostakovitj pianotrio i e-moll med Roope Gröndahl vid klaviaturen kändes rätt annorlunda. Dels för att musiken var helt annorlunda, dels för att pianisten, violinisten och cellisten också var det. Gröndahl har en bra grundton som passar den ryska 1900-talsmusiken, karg och tuff som den är. Han bjöd på ett mustigare fortissimo än Zahharenkova, som tolkade samma Sjostakovitj, men hos Gröndahl hade jag ännu sökt mera nyanser som hade hjälpt att bygga upp dramatiken.

Ryska Violetta Khachikian spelade återigen med en mestadels vackert klingande klang och tydlig melodistämma. Samspelet med Åström och Hohti fungerar okej, men själv föredrar jag att höra Khachikian ensam snarare än med medmusikanter. Hon verkar vara en utpräglad solist.

Jag hade en föraning om att Gulyak och Khachikian skulle vara mera solisttyper, men det var roligt att få det bekräftat och höra det live. På onsdag och torsdag kommer alla solistiska egenskaper till verklig användning i orkesterfinalen i Finlandiahuset.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem