7.6.07

Vad får man för 20 000?

Allt som oftast korrelerar prissummans storlek med hur uppskattad en tävling är. I Paulo-tävlingen i april i år var första priset 15 000 euro och i Maj Lind-tävlingen är huvudvinsten 20 000 euro. Det är enligt någon kanske är en jättelik summa, men vad får man egentligen för tjugo tusen? Jag frågade Georg Dahlström, som jobbar på F-Musiikki i Kajsaniemi.

– Om någon kommer i morgon och slår 20 000 i handen så skulle jag sälja en 186 cm lång Yamaha C3-flygel. Dess utgångspris är 23 000, men kommer vinnaren med reda pengar får han den på stubben. Den finns på lager, intygar Dahlström.

– Om jag riktigt prutar ordentligt kan vinnaren nog få ett instrument av typ Yamaha C1 Silent med utgångspriset 23 150. Det är en akustisk flygel som samtidigt har inbyggt elpiano. Om någon slår 20 000 i handen så kan jag nog bära hem den också, men kanske inte till andra sidan jordklotet, lovar försäljaren.

Enligt Dahlström har Roope Gröndahl som bäst ett Yamaha C7-instrument som användes i Kuhmo fjol och som efter det flyttade in hos Gröndahlarna i Kottby. Marko Mustonen igen har en C3:a. Men vad händer om vinnaren vill ha en Steinway?

– Någon Steinway har vi inte på lager och för tjugo tusen kan man bara drömma om en sådan flygel. Man får ett Steinway-piano av modell K132 för 25 000 och minsta Steinway-flygeln jag skulle sälja är 188 cm lång och kostar 63 000. Jag säger rakt ut att de mindre inte är värda sitt pris, pläderar Dahlström.

Tjugotusen räcker alltså inte så långt om man vill ha en riktigt bra flygel, men nog om man vill ha ett bra övningsinstrument. Det gäller väl att vinna flera tävlingar för att köpa dyrare flyglar.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem