7.6.07

Sista kvällen stundar

Av nån anledning tycker jag det är mera spännande att vara här på Finlandiahuset idag än igår. Orsaken är väl förstås den att hela tävlingen avgörs i kväll. Två intensiva veckor kommer till sin ända och vinnaren kröns ungefär kl. 22.30.

Också i dag tänker jag så som jag tidigare tänkt: vinnaren i t.ex. Maj Lind-tävlingen är inte nödvändigtvis bäst på allting som rör pianospel. Å andra sidan högaktar jag musiker som gett sig in i en tuff lek och är med på fullt allvar. Det vet säkert själva att tävlingarna utgör en värld för sig och att en av de bästa sidorna med tävlingarna är att de öppnar dörrarna till alla möjliga andra sammanhang. Av nån anledning går de flesta musiker igenom ett antal tävlingar förrän de kan börja förtjäna sitt levebröd på musiken genom konserter och skivinspelningar. Det är kutym.

Jag väntar med spänning på att se vilken pianist som tar hem guldet. Även om ett jurybeslut alltid är en kompromiss, tror jag att de flesta i juryn kommer att fastna för en personlig pianist, någon som har ett personligt grepp på sin pianokonsert. Jag hoppas det säregna premieras.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem