En skugga av seriell musik
Idag hördes ett av Maj Lind-tävlingens beställningsstycken, Joonas Pohjonens Bagatelles för första gången. Och Maria Mazos och Marko Mustonens tolkningar var väldigt olika. Det var också tanken bakom själva verket.
– Jag ville ge musikerna en chans att göra sin egen tolkning av mitt verk, säger Pohjonen.
Han vet hur ett bra tävlingsstycke skall vara, för han har själv deltagit i Maj Lind-tävlingen tre gånger och 1997 gått ut som segrare.
Hur skriver man ett bra tävlingsstycke?
– Ett bra tävlingsstycke får inte vara för svårt, för då väljer ingen det. Men det får inte heller vara för lätt, för då mäter det ingenting.
Hurdant är tonspråket i Bagatelles?
– Här finns en skugga av seriell musik, även om bagatellerna inte är regelrätt seriell musik. Till exempel undviker jag oktaver. De skräller så i mina öron, säger Pohjonen.
Mera om Joonas Pohjonen och hans tankar om musiken och tävlandet kan Du läsa i en längre intervju i morgondagens Hbl.
Idag hördes ett av Maj Lind-tävlingens beställningsstycken, Joonas Pohjonens Bagatelles för första gången. Och Maria Mazos och Marko Mustonens tolkningar var väldigt olika. Det var också tanken bakom själva verket.
– Jag ville ge musikerna en chans att göra sin egen tolkning av mitt verk, säger Pohjonen.
Han vet hur ett bra tävlingsstycke skall vara, för han har själv deltagit i Maj Lind-tävlingen tre gånger och 1997 gått ut som segrare.
Hur skriver man ett bra tävlingsstycke?
– Ett bra tävlingsstycke får inte vara för svårt, för då väljer ingen det. Men det får inte heller vara för lätt, för då mäter det ingenting.
Hurdant är tonspråket i Bagatelles?
– Här finns en skugga av seriell musik, även om bagatellerna inte är regelrätt seriell musik. Till exempel undviker jag oktaver. De skräller så i mina öron, säger Pohjonen.
Mera om Joonas Pohjonen och hans tankar om musiken och tävlandet kan Du läsa i en längre intervju i morgondagens Hbl.
0 Kommentarer:
Skicka en kommentar
<< Hem