En skugga av seriell musik
Idag hördes ett av Maj Lind-tävlingens beställningsstycken, Joonas Pohjonens Bagatelles för första gången. Och Maria Mazos och Marko Mustonens tolkningar var väldigt olika. Det var också tanken bakom själva verket.
– Jag ville ge musikerna en chans att göra sin egen tolkning av mitt verk, säger Pohjonen.
Han vet hur ett bra tävlingsstycke skall vara, för han har själv deltagit i Maj Lind-tävlingen tre gånger och 1997 gått ut som segrare.
Hur skriver man ett bra tävlingsstycke?
– Ett bra tävlingsstycke får inte vara för svårt, för då väljer ingen det. Men det får inte heller vara för lätt, för då mäter det ingenting.
Hurdant är tonspråket i Bagatelles?
– Här finns en skugga av seriell musik, även om bagatellerna inte är regelrätt seriell musik. Till exempel undviker jag oktaver. De skräller så i mina öron, säger Pohjonen.
Mera om Joonas Pohjonen och hans tankar om musiken och tävlandet kan Du läsa i en längre intervju i morgondagens Hbl.
Idag hördes ett av Maj Lind-tävlingens beställningsstycken, Joonas Pohjonens Bagatelles för första gången. Och Maria Mazos och Marko Mustonens tolkningar var väldigt olika. Det var också tanken bakom själva verket.– Jag ville ge musikerna en chans att göra sin egen tolkning av mitt verk, säger Pohjonen.
Han vet hur ett bra tävlingsstycke skall vara, för han har själv deltagit i Maj Lind-tävlingen tre gånger och 1997 gått ut som segrare.
Hur skriver man ett bra tävlingsstycke?
– Ett bra tävlingsstycke får inte vara för svårt, för då väljer ingen det. Men det får inte heller vara för lätt, för då mäter det ingenting.
Hurdant är tonspråket i Bagatelles?
– Här finns en skugga av seriell musik, även om bagatellerna inte är regelrätt seriell musik. Till exempel undviker jag oktaver. De skräller så i mina öron, säger Pohjonen.
Mera om Joonas Pohjonen och hans tankar om musiken och tävlandet kan Du läsa i en längre intervju i morgondagens Hbl.

0 Kommentarer:
Skicka en kommentar
<< Hem